هما سرشار

روزنامه‌نگار، نویسنده، ویراستار چندین کتاب و مجری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و فعال مدنی است.

او دانش‌آموخته ادبیات فرانسه و مدیریت ارتباطات از دانشگاه‌های تهران و کالیفرنیای جنوبی است.

هما سرشار روزنامه‌نگاری را در ۱۸ سالگی، یعنی از سال ۱۳۴۳ آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۷ در روزنامه کیهان به عنوان خبرنگار و مقاله‌نویس فعالیت می‌کرد.

از دستاوردهای وی می‌توان به دریافت مدال‌ طلا برای دفاع ‌از حقوق‌ زنان‌ از سوی‌ «سازمان‌زنان‌ایران» (۱۳۴۸)،  جایزه بهترین گزارش و‌ پوشش‌ خبری‌‌ از مراسم‌ دو هزار و پانصدمین‌ سال‌ شاهنشاهی ایران از سوی مجله زن روز (۱۳۵۰) و نیز دریافت بورس‌ تحصیلی و جایزه نقدی‌‌ دانشجوی‌ ممتاز از سوی دانشگاه‌تهران‌ (۱۳۵۰)‌ یاد کرد.

در سال ۱۳۵۱ اولین برنامه تلویزیونی او در تلویزیون ملی با عنوان «چهار دیواری»‌ پخش شد.

هما سرشار در ۱۳۵۶ شمسی به آمریکا مهاجرت کرد و به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری، رادیویی و تلویزیونی خود ادامه داد. او کتاب «در کوچه پس‌کوچه‌های غربت» را در آمریکا منتشر کرد که حاوی تجربیات او از مهاجرت بود.

سرشار در سال ۱۳۷۴ شمسی مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی در لس‌آنجلس را ایجاد کرد که حاصل این کار انتشار تعداد زیادی سند، مصاحبه و تصویر‌های تاریخی بود که در مجلدات گوناگون منتشر شد.

او در سال ۱۳۸۴، مرکز غیرانتفاعی هنرهای خلاق ایرانی (Center for Iranian Creative Arts) را برای حمایت و پشتیبانی از هنرمندان ایرانی که در خارج از ایران به سر می‌بردند تاسیس کرد.

در برنامه‌های این مرکز، شخصیت‌های معروفی همچون شهره آغداشلو، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، هادی خرسندی و ده‌ها نفر دیگر شرکت کردند. او همچنین با انتشار مجموعه مستندی با عنوان «دمی با …» به زندگی شخصیت‌های هنری، ادبی و دانشگاهی بسیاری همچون ثمین باغچه‌بان، نادر نادرپور، فرنگیس کیخسرو، ناصر اویسی و … مبادرت کرده است.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌های «خانه دوست»، و «صبحانه با هما سرشار» اشاره کرد.

از هما سرشار کتب متعددی منتشر شده است که از آن میان می‌توان به این آثار اشاره کرد:

    • دفتر نوروز (دو مجلد، ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸)
    • در کوچه‌ پس‌‌ کوچه‌‌های‌ غربت (دو مجلد، ۱۳۷۲)،
    • چهره زن‌ در فرهنگ‌ ایرانی ‌(ویراستار، ۱۳۷۲)
    • زن‌ و خانواده‌ در ایران‌ و در مهاجرت ‌(ویراستار، ۱۳۷۳)
    • زن‌ و سیاست‌ در ایران‌ معاصر (ویراستار، ۱۳۷۴)
    • زن‌، اسلام‌ و جنسیت‌(ویراستار، ۱۳۷۵)
    • یهودیان‌ در تاریخ‌ معاصر ایران ‌(چهار مجلد، ویراستار، ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹)
    • شعبان‌جعفری ‌(۱۳۸۱)

      اطلاعات بیشتر درباره هما سرشار

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.