سرژیک تیموریان

بهناز ناظمی؛ شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«سرژیک تیموریان»، بازیکن فوتبال ارمنی‌تبار اهل ایران، عضو سابق باشگاه فوتبال «استقلال» تهران و برادر بزرگ‌تر «آندرانیک تیموریان» بود که هشتم خرداد ۱۳۵۳ در محله «مجیدیه» پایتخت متولد شد.

سرژیک تیموریان هم‌چون اکثر ارامنه‌ ایران، فوتبال را از جوانان «آرارات» آغاز کرد و بعد از قهرمانی و درخشش با این تیم و دعوت شدن به تیم ملی «امید»، در تابستان ۱۳۷۴ به استقلال پیوست.

سرژیک در۲۶ بازی رسمی، برای استقلال به میدان رفت که ۲۳ بازی در لیگ آزادگان، دو بازی در جام حذفی و یک بازی در جام باشگاه‌های آسیا بودند.

نخستین بازی سرژیک در تیم استقلال، مربوط به یک‌هشتم نهایی جام حذفی در سال ۱۳۷۶ بود. او در اولین بازی‌، دقایقی پس از نخستین حضورش در زمین، برای استقلال پشت ضربه پنالتی قرار گرفت که در گل کردن این پنالتی موفق نبود و توپ به تیر دروازه برخورد کرد.

سرژیک تیموریان در لیگ آزادگان ۱۳۷۷–۱۳۷۶، به همراه استقلال، قهرمان شد. این بازیکن در لیگ آزادگان ۱۳۷۸–۱۳۷۷ نیز حضور داشت.
سرژیک تنها یک بازی در جام باشگاه‌های آسیا ۱۳۹۹–۱۹۹۸ برای استقلال انجام داد.

او در سال ۱۳۷۷، زمانی که یکی از مهره‌های اصلی تیم استقلال به شمار می‌رفت، به آلمان رفت و به عضویت تیم «ماینس» درآمد. تیموریان در ماینس با «سیروس دین‌محمدی» و «یورگن کلوپ» هم‌‌تیمی بود و شاید اگر آن مصدومیت‌‌های بد موقع به سراغش نمی‌‌آمدند، می‌‌توانست بیشتر از این‌‌ها در فوتبال آلمان بدرخشد و نامش را بر سر زبان‌‌ها بیندازد.

تیموریان در دو فصل ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰، عضو باشگاه فوتبال ماینس در «بوندس لیگا۲» بود و در مجموع در این دو فصل، هشت بار به میدان رفت.

او در مورد حضورش در ماینس و بازگشت دوباره به ایران گفته بود: «رفتن به آلمان برای من خیلی خوب بود. من در یکی دو ماه توانستم خودم را به تیم برسانم و حتی جای بازیکن‌های فیکس این تیم را هم بگیرم. ولی متاسفانه دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه‌ کمر شدم که عمل کردم و به محض این که خوب شدم، در هفت‌ هشت ماه آینده‌اش، در بازی‌های جام حذفی، مقابل بایرن مونیخ، هامبورگ و هرتابرلین به میدان رفتم. ولی متاسفانه آسیب‌دیدگی‌ام طوری بود که دیگر نتوانستم در فوتبال آلمان باقی بمانم و به ایران برگشتم.»

سرژیک تیموریان بعد از بازگشت به ایران، به دلیل مصدومیت مزمن مجبور شد خیلی زود به فوتبال خود پایان دهد.

تیموریان سابقه بازی در تیم ملی امید ایران را هم داشت. او توسط «حسن حبیبی»، سرمربی وقت تیم دعوت شده بود.
تیموریان به همراه این تیم که در آن بازیکنانی مثل «کریم باقری» و «مهدی پاشازاده» هم حضور داشتند، در مسابقات مقدماتی المپیک آتلانتا حاضر بود اما ایران از صعود به المپیک بازماند.
او هم‌چنین سابقه حضور در تیم‌های ملی ارتش ایران را نیز داشت.

سرژیک تیموریان تیر ۱۳۹۹، سوار بر موتورسیکلت، در نزدیکی چهارراه «پارک‌وی» تهران با یک دستگاه خودرو سواری برخورد کرد و دنده، کبد و کلیه‌اش به شدت آسیب دیدند و به کما رفت. او سرانجام ظهر هشتم شهریور ۱۳۹۹، در سن ۴۶ سالگی و در بیمارستان «شهدا» در «تجریش» درگذشت.

مراسم خا‌ک‌سپاری سرژیک تیموریان در ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با حضور ستاره‌های فوتبال ایران و «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی در آرامستان ارامنه برگزار شد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021