***

«لئون آودیان» گوهرشناس، جواهرساز و پیکره‌ساز ایرانی ارمنی‌تبار در سال ۱۳۱۱ شمسی در تبریز به دنیا آمد.

پدر و مادرش زرگر بودند که با کشتار ارامنه از شهر وان ترکیه به تبریز پناه آورده بودند.

او در کودکی به همراه خانواده به تهران مهاجرت می‌کند و برای تحصیل به دبیرستان البرز می‌رود. بعدها برای تحصیل و مطالعه جواهرسازی در موسسه GIA رهسپار کالیفرنیا می‌شود؛ بعد از اتمام تحصیلات به تهران بازگشت و اقدام به تاسیس مغازه‌ای در خیابان فردوسی کرد.

او در مورد شرایط سخت زندگی و ترک تحصیل خود می‌گوید: «پول نداشتم، درس را رها کردم و پی کار رفتم. ۱۵ سالم بود که یک هواپیمای جنگی در مجله‌ای دیدم و ماکتش را از طلا ساختم.»

آودیان تنها کسی بود که به‌عنوان کارشناس خزانه جواهرات بانک مرکزی ایران در روند تحقیق کانادایی‌ها در خزانه جواهرات، همراه آنان بود و برای اولین بار طرح تخت جمشید و هخامنشی را روی طلا به کار برد.

آودیان گالری طلا را در ۱۳۲۶ شمسی و موسسه طلا را در سال ۱۳۲۹ شمسی در تهران پایه‌گذاری کرد. او کارشناس ارشد خزانه جواهرات بانک مرکزی ایران و عضو هیئت موسسان اتحادیه طلا، جواهر و استاندارد طلا در تهران بود. پایه گذاری موسسه مطالعاتی وان-واسپوراکان در ایران، به منظور مطالعه تاریخ پنج هزار ساله وان و واسپوراکان، از دوره اورارتوها به نیت آشنا ساختن ارمنیان با سرزمین خود که اکنون در ترکیه است و برگزاری کلاس‌های متعدد و  رایگان طلاسازی و گوهرشناسی در تهران از دیگر فعالیت‌های اوست.

از آثار برجسته و ماندگار او «نیم‌تاج یاقوت قرمز» است که با جواهرات تراش‌نخورده ساخته شده و در موزه بانک مرکزی نگهداری می‌شود و جزو خزانه ملی است.

طراحی‌های بی‌نظیر و جواهرسازی متبحرانه‌ او در آن سوی مرزهای ایران شناخته شده است. در بیشتر کشورهای آمریکایی و اروپایی او را به عنوان کارشناس جواهر می‌شناسند و به نظرات او استناد می‌کنند.

آثار او در موزه‌های جواهرات سلطنتی اسپانیا، دانمارک، موناکو، عمان، اردن، فیلیپین، یونان، اتیوپی، ژاپن، لیختن‌شتاین و بر گردن ستارگان هالیوود می‌درخشند.

آودیان وقتی ۳۵ ساله بود، تندیس مریم مقدس را به یاد مادرش به بلندی ۱۸۰ سانتیمتر و سنگینی ۴۲ هزار گرم، از هفت قطعه به هم پیوسته طلا و نقره ساخت.

او  به طبیعت بسیار علاقه‎مند است؛ در مجاورت فروشگاه جواهراتش در دومین گالری‌ خود در خیابان آرژانتین در تهران غاری درست کرده است که نشانگر علاقه‌ وی به طبیعت است. سقف و دیوارهای آن همانند غارهای دست نخورده‌ای هستند که سنگ‌های قیمتی را در خود جای داده‌اند. زاج‌هایی که در این غار به کار رفته است، توسط خودش پرورش یافته‌اند.

او همچنین در گالری‌ خود یک نقشه جهان به مساحت ۱۵ متر مربع از جنس برنز ساخت و معدن‌های سنگ‌های گران‌بهای جهان را با سنگ و چراغ مشخص کرد.

وی ۶۴ ساله بود که به یاری خلیفه‌گری ارامنه کلاس‌های رایگان گوهرشناسی گشود و چندین کارمند گوهرشناس برای موزه جواهرات بانک مرکزی تربیت کرد.

او در کار خود چنان ممتاز بود که برای ارزیابی جواهرات حرم امام هشتم شیعیان از او کمک می‌گرفتند.

آودیان بارها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، اتحادیه طلا و جواهرسازی، موزه ایران باستان و موزه جواهرات ملی آستان قدس رضوی، به دلیل فعالیت‌های هنری خود، مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت.

لئون آودیان در ۷۹ سالگی در تهران درگذشت.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.