مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، کشتار معترضان در این شهر در روز ۸ مهر سال گذشته را اتفاق تلخی توصیف کرد که جایی در جهان پیش نمی‌آید.

او در خطبه‌های نماز جمعه روز ۷ مهر زاهدان گفت: «به سالگرد جمعه خونین در مهرماه سال گذشته رسیدیم. برای مردم ما و همه کسانی که در جهان وجدان بیدار و آزادگی دارند، اتفاق تلخی بود. این اتفاق هیچ جای دنیا پیش نمی آید. بیش از صد نفر کشته شدند و حدود سیصد نفر زخمی شدند.»

مولوی عبدالحمید در سخنانش از رسیدگی عادلانه به این رویداد در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ابراز ناامیدی کرد و از فشارها بر قضات این پرونده خبر داد.

او گفت با آن که «قاضی‌های» پرونده جمعه خونین زاهدان آدم‌های «خوبی» هستند، اما «استقلالی که باید داشته باشند را ندارند» و او اطلاع دارد که «از مراکز مختلف بر آن‌ها فشار وجود دارد»

وی با این حال تاکید کرد: «خواسته این مردم در این یکسال این است که مرتکبان این جنایت و گناه بزرگ شدند به مجازات اسلامی برسند. مردم انتظار دارند بنابر قانون این افراد مجازات شوند.»

مولوی عبدالحمید یادآوری کرد که در یک سال گذشته برخی مقام‌های حکومتی حرف از «مصالحه» زده‌اند اما خانواده قربانیان با وجود نیازشان به پول و فقر اقتصادی، راضی به «پذیرفتن دیه» نشده‌اند.

او شرط رضایت خانواده‌ها از اجرای احکام قصاص را «جلب رضایت کل مردم ایران، آزادی زندانیان سیاسی و محصوران» دانست و افزود آن‌موقع ما از مردم خواهیم خواست که از «خون‌ها گذر کنند».

امام جمعه زاهدان همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما با دروغ و تهمت مخالفیم اما باید انتقاد باشد. انتقاد به صلاح کشور است. خواسته‌های ملی وجود دارد. همه مردم ایران خواسته‌های مشخص دارند. همه مردم ایران امروز گرفتار هستند. تا این گرفتاری‌ها رفع نشود، تا با نخبگان جامعه نشنید و مشکلات را حل نکنید، این بحران ادامه خواهد یافت.

این رهبر اهل سنت ایران به وضعیت وخیم معیشتی مردم هم اشاره کرد و گفت:  وضعیت اقتصادی خوب نیست. مشکلات اقتصادی و معیشت بر مردم ایران فشار وارد می‌کند. درآمد مردم کم است و آنها مقابل زن و بچه‌هایشان شرمنده هستند… مردم بدهکار و گرفتارند. حتی تجار هم گرفتارند. تنگدستی بر همه ابعاد ملت تاثیر گذاشته است… چرا فکر اساسی برای مشکل مردم نمی‌شود. برنامه‌های دولت جواب نداده است.

مولوی عبدالحمید همچنین از حاکمیت خواست حقوق و آزادی‌های سیاسی شهروندان را محترم شمرده، از تبعیض که حتی میان شیعیان نیز وجود دارد دست بردارد و عدالت و برابری را بین همه شهروندان ایران برقرار کند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.