تازه‌ترین گزارش سالانه چهار سازمان مسیحی درباره وضعیت مسیحیان در ایران منتشر شده و این سازمان‌ها تاکید کرده‌اند که بر خلاف ادعاهای جمهوری اسلامی در ایران آزادی مذهبی وجود ندارد.

در این گزارش که توسط سازمان «ماده ۱۸» و سه سازمان دیگر  «درهای باز»، «سی اس دبلیو» و «ام ای سی» منتشر شده آمده است که در طول سال میلادی ۲۰۲۲ تعدادی از مسیحیان «فقط به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز دینی خود با آزار،‌ بازداشت و زندان رو به رو شدند.»

این چهار سازمان مدافع حقوق مسیحیان اعلام کرده‌اند که گزارش خود را همزمان با سالگرد قتل کشیش ارسطو سیاح منتشر کرده‌اند.

کشیس ارسطو سیاح، در ۵۱ سالگی و یک هفته پس از پیروزی انقلاب ۵۷ در شهر شیراز کشته شد.

این کشیش مسیحی ایرانی توسط دو نفر که خود را نوکیش مسیحی جا زده بودند با ضربات کارد کشته شده است و روی پیکرش یادداشتی حاکی از اینکه او را به اتهام «ارتداد» کشتند، وجود داشت.

بر اساس گزارش‌ها، دادگاه انقلاب پس از قتل دارایی‌های کلیسای او را نیز مصادره کرد.

در گزارش سالانه چهار سازمان مسیحی آمده است که  حداقل ۳۰ مسیحی در سال ۲۰۲۲ در حال گذراندن حبس یا تبعید بودند که این رقم مشابه سال قبل است اما تعداد مسیحیان بازداشت شده نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ دستکم ۱۳۴ مسیحی در ایران بازداشت شدند در حالی که سال قبل آن ۵۹ نفر بودند.

این گزارش آورده که تعداد مسیحیان محکوم شده هم نسبت به سال قبل دو برابر شده است. فقط در سال گذشته ۶۱ مسیحی به زندان محکوم شدند.

در این گزارش آمده که دست کم ۱۷ مسیحی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام همچنان تا پایان سال ۲۰۲۲ در زندان بودند.

نویسندگان این گزارش تاکید کرده‌اند که «عمل به هر نوع اعتقاد مذهبی به جز اسلام شیعه در جمهوری اسلامی تهدیدی برای حاکمیت این کشور تلقی می‌شود» و به همین دلیل است که دو مسیحی ارمنی در سال ۲۰۲۲ به دلیل برگزاری مراسم مذهبی در خانه های خود به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

در این گزارش از جمله موارد نقض حقوق مسیحیان به یک مرد ۶۴ ساله اشاره شده که با وجود بیماری پارکینسون به دلیل گرویدن به دین مسیحیت با همسرش مجموعا به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

پیش از این سازمان «درهای باز» هشدار داده بود این نگرانی وجود دارد که با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت و تغییرات در برخی از مواد قانون مجازات اسلامی وضعیت مسیحیان ایران وخیم‌تر شود.

بر اساس گزارش این سازمان جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسیحیت ستیزی در بین ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.