بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، دوشنبه هفتم آذر ۱۴۰۱، دست‌کم هفت زندانی بلوچ در زندان‌های سیستان و بلوچستان اعدام شدند.

این کمپین هویت چهار تن از اعدام‌شدگان را «عبدالله صلاح زهی، فرزند آدم اهل قصرقند، جما عمرزهی، ناصر عمرزهی و انوشیروان (فامیلی نامشخص)» اعلام کرده است.

حکم اعدام این زندانیان در حالی اجرا شده که خانواده آن‌ها موفق به ملاقات آخر با آن‌ها نشدند.

همزمان رصد بلوچستان نیز که اخبار بلوچستان را پوشش می‎دهد در گزارشی دیگر از اجرای حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داد.

این زندانی بلوچ که پیشتر بابت اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، حکم او سحرگاه یکشنبه ۶ آذر۱۴۰۱ اجرا شد. هویت این زندانی بلوچ «محمدعمر خامه (ایجباری)»، اهل روستای شلغمی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس استان خراسان رضوی عنوان شده است.

محمدعمر خامه بارها اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده و دست‌کم ۵۰ تن از اهالی روستایشان شهادت به بی‌گناهی او داده‌اند.

در روزهای اخیر، علی‌رغم هشدار سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی، گزارش‌ها حاکی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای برخی از معترضان به اتهام «محاربه» حکم اعدام صادر کرده است.

در همین رابطه جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق بشر در ایران، از تشدید سرکوب اعتراضات ابراز نگرانی کرد و گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی «کارزار» صدور حکم اعدام برای معترضان به راه انداخته‌اند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: «می‌ترسم رژیم ایران نسبت به قطعنامه شورای حقوق بشر واکنش خشونت‌آمیزی نشان دهد و این ممکن است باعث خشونت و سرکوب بیشتر از طرف آنان شود».

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست ویژه‌ای درباره ایران، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات ایران تشکیل می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی یا اظهارات مقام‌های قضایی در ایران، تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به «محاربه» یا «افساد فی الارض» متهم شده‌اند که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مجازات اعدام را برای متهم در پی دارد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.