همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ منداییان ایران چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهان‌شمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با گروهی از شهروندان و صاحب‌نظران مندایی داخل و خارج از ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

ادامه بازداشت سعیده خضوعی، شهروند بهایی؛ نامه سرگشاده خانواده به اژه‌ای

بازداشت «سعیده خضوعی»، شهروند بهایی ساکن تهران وارد دومین ماه خود شد. بازداشت او که یکی از منشی صحنه‌های شناخته شده‌ سینمای ایران است، تاکنون با بی‌توجهی و سکوت همکاران صنفی‌اش همراه بوده است. «مژده شمسایی»، بازیگر سینما و تئاتر و همسر «بهرام بیضایی» در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشته است: «دوستی گفت از طریق خانه سینما پی‌گیر شده جواب داده‌اند کاری نمی‌کنند؛ اما در سکوت ماجرا را دنبال می‌کنند. واقعا خسته نباشند!»

اعلام جرم مجدد علیه ۲۶ بهایی در شیراز

دادگاه ۲۶ شهروند بهایی که شش سال پیش در مهرماه ۱۳۹۵ بازداشت شده‌ بودند، روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، برگزار می‌شود. برگزاری این دادگاه در حالی است که، به‌ گفته‌ یکی از این شهروندان، قاضی پرونده در طول شش سال گذشته «چندین بار بر روی این پرونده اعلام نقص کرده بوده است».

نوجوان بهایی را به خاطر اعتقادش از کوه پرت کردند

در سال ۱۳۸۷، جامعه جهانی بهایی اسامی ۲۲۱ شهروند بهایی را که در طی سه دهه به خاطر اعتقادات خود در ایران کشته یا اعدام شده بودند، اعلام کرد. کوچک‌ترین فرد، «پیمان سبحانی عزآبادی»، نوجوان بهایی اهل سراوان بلوچستان بود که فقط ۱۵ بهار از عمرش گذشته بود. «ایران‌وایر» برای نخستین بار، داستان زندگی و قتل این نوجوان بهایی را منتشر می‌کند.

بهائیان ایران

adyan@iranwire.com آیین بهائی معرفی بهائیان ایران آیین بهائی جوان ترین دین در بین ادیان برخاسته از ایران است تاریخچه آئین بهائی، جوان ترین آیین در بین ادیان برخاسته از ایران است. قدمت این دین به بیش از ۱۷۰ سال قبل برمی‌گردد هنگامی که جوانی به نام سید علی محمد شیرازی (باب) در شیراز اعلام کرد […]

همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ مسیحیان ایران چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهانشمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با گروهی از شهروندان و صاحب‌نظران مسیحی گفت‌وگو کرده‌ایم.

ذبیح‌الله مهرابخانی؛ شهید بهایی جنگ ایران و عراق

جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است که شهروندان بهایی ساکن ایران را از حقوق شهروندی، حتی حق شهادت در راه وطن، محروم کرده است. در دوران جنگ، جمهوری اسلامی، هیچ‌کدام از معتقدان آیین بهایی را به عنوان شهید نپذیرفت و از اعطای تسهیلات و امکانات به بهاییان کشته یا معلول‌شده خودداری کرد.

بعضی از شهدای بهایی را نیز به‌رغم آن‌که در فرم ثبت نام سربازی، خود را بهایی معرفی کرده بودند، بدون اطلاع خانواده‌شان به عنوان مسلمان دفن کردند. «ذبیح‌الله مهرابخانی»، یکی از شهدای جنگ است که بر خلاف اعتقاداتش به خاک سپرده شد. موارد مشابه در چند استان دیگر هم وجود دارد که به مرور سرگذشت ایشان منتشر خواهد شد.

همه با هم علیه تبعیض‌های دینی؛ دراویش گنابادی چه می‌گویند؟

«ایران‌وایر» در سلسله گفت‌وگوهایی با شهروندان و صاحب‌نظران پیرو ادیان گوناگون، چند سوال عمده را مطرح می‌کند: «در شرایطی که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را نقض می‌کند، وظیفه شهروندان آزاداندیش و معتقد به اصول جهانشمول حقوق بشر چیست؟ اقلیت‌ها چه انتظاری از هموطنان خود و چه پیشنهادهایی برای آنان دارند؟» در این بخش، با برخی شهروندان و صاحب‌نظران در حوزه دروایش گنابادی گفت‌وگو کرده‌ایم.